I kdyby dělal člověk nevím co, nikdy mu úřady neumožní založit si firmu, pokud pro tuto nebude mít dotyčný zajištěné nějaké sídlo. Každá firma musí mít sídlo, tedy nějakou adresu, a to jak ve chvíli, kdy vzniká, tak i později, kdy se v této podniká. Zkrátka a dobře musí být místo, kde se dá taková firma najít a kontaktovat.
Ale znamená to, že si budoucí podnikatel musí kupovat nějakou nemovitost, aby měl kde svůj podnik zřídit? A znamená to, že když někdo někde podniká, musí se spokojit jenom s tímto objektem, který mu patří? Naštěstí nikoliv. Firmu lze založit a následně provozovat i přes pouze virtuální firemní sídlo.
A co to znamená v praxi? V zásadě na tom není nic složitého a nepochopitelného. Ten, kdo si chce založit nebo provozovat svoji firmu ve virtuálním sídle, prostě osloví toho, kdo je mu ochoten takové virtuální sídlo poskytnout, dohodne se s ním a je to. Přičemž si ale musíme na rovinu říci, že jde o podnikání s využitím cizí adresy a podnikateli tak nebude onen objekt patřit. Bude tu mít pouze firemní adresu, bude moci využívat některé zde nabízené služby, jako je třeba přebírání a přeposílání korespondence, občasné využití kanceláře a podobně, ale nic víc.
A čím může prospět takové virtuální sídlo OSVČ a podnikatelům? Kromě toho, že si tu mohou zaregistrovat svůj podnik i ti, kteří žádné sídlo pro tento účel nemají, může znamenat virtuální sídlo i významný vliv na prestiž takové zde virtuálně sídlící firmy. Virtuální sídlo v honosném objektu na známé adrese má na zákazníky daleko větší vliv než nějaká zapadlá chátrající budova, kde se reálně podniká. A i o to přece jde, protože důvěra zákazníků znamená i daleko větší zisky.
A proto si mnoho podnikatelů pořizuje i takové virtuální sídlo. Není to totiž vůbec drahé, ovšem pozitivní efekt, který to má, určitě stojí za to.